صادرات بادام زمینی

بادام‌زمینی یا پسته‌شامی (همچنین بادام‌کوهی یا پسته زمینی) ، نام بوته و میوه‌ای با نام علمی Arachis hypogaea است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی است و از آنجا به نقاط گوناگون دنیا برده شده‌است. بوتهٔ آن که بوته‌ای یک‌ساله است ۳۰ تا۵۰ سانتیمتر ارتفاع دارد. آب و هوای گرم برای کِشت این گیاه مناسب است. دانه بادام زمینی در داخل غلاف رشد می کند که این غلاف چوبی شکل بوده و نقش آبرسانی و غذادهی به دانه بادام زمینی را دارد.

خرید عمده بادام زمینی
بادام زمینی به شکل غلاف دار و مغز شده خرید و فروش می شود که در دو نوع خام و بو داده تولید می شود که برای مصرف خوراکی اغلب از نوع تفت داده شده شور استفاده می گردد.

آمریکا، آرژانتین، سودان، سنگال و برزیل تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده بادام زمینی هستند. این پنج کشور ۷۱ درصد کل صادرات بادام زمینی جهان را تشکیل می دهند. در سالهای اخیر ، آمریکا تبدیل به بزرگترین صادر کننده بادام زمینی گشته است. اتحادیه اقتصادی اروپا(EEC) ، کانادا و ژاپن وارد کنندگان اصلی این محصول می باشند که ۷۸ درصد واردات بادام زمینی جهان را در بر می گیرد.

بادام زمینی از کجا بخریم

اگر چه هند و چین بزرگترین تولید کننده بادام زمینی جهان محسوب می شوند، چون تولیدات آنها به شکل روغن بادام زمینی در داخل کشور مصرف می شود لذا سهم کوچکی از بازار جهانی را در اختیار دارند. صادرات بادام زمینی از چین و هند کمتر از چهار درصد تجارت جهانی می باشد.

Peanutنود درصد تولیدات بادام زمینی هند به روغن تبدیل می شود و تنها مقدار ناچیزی از بادام زمینی های مرغوب و دست چین صادر می شوند. هندوستان واردات هر گونه روغن گیاهی را از جمله روغن بادام زمینی ممنوع کرده است . اتحادیه اروپا وسیع ترین منطقه مصرف کننده بادام زمینی است که خودش تولید این محصول را انجام نمی دهد . کل نیاز مصرفی آن از طریق وتردات تولید می شود. بادام زمینی در اتحادیه اروپا بیشتر بصورت غذا مصرف می شود ( بیشتر به شکل بادام زمینی سرخ شده پوست دار و بصورت بادام زمینی های پوست کنده که در تهیه شیرینی و محصولات نانی بکار می رود می باشند).
میانگین واردات سالانه بادام زمینی، کمتر از نیم درصد مصرف آمریکا می باشد که اصلی ترین تامین کننده آن سنگاپور ، تایوان ، مالزی ، هنگ کنگ ، چین و کانادا هستند . تامین کنندگان اصلی واردات بادام زمینی بدون پوست آرژانتین و کانادا می باشد . بیشتر خمیر بادام زمینی کشور کانادا از پردازش بادام زمینی چین بدست می آید. خمیر بادام زمینی بصورت ماده ای خمیر مانند از آرژانتین وارد می شود که باید در آمریکا به مقدار بیشتری پردازش شود. مالاوی ، چین ، هند و سنگاپور تامین کنندگان کوچک تر خمیر بادام زمینی محسوب می شوند.

صادرات تخصصی بادام زمینی

انواع بادام زمینی های عرضه شده در بازار ایران از جنبه های زیر با هم تفاوت دارند:

محل کشت بادام زمینی

گونه گیاهی بادام

زمان برداشت محصول

میزان تازگی بادام زمینی

طعم بادام زمینی

همچنین انواع بادام زمینی ، ممکن است ؛ پوست دار ، بدون پوست ، بو داده و مزه دار شده باشد. همه آنچه که گفتیم ؛ بر قیمت این خشکبار اثر خواهد گذاشت. مثلاً قیمت بادام زمینی دشت مغان با قیمت بادام آستانه فرق دارد.

peanut exportشایان ذکر است ؛ که فروش عمده بادام زمینی آستانه اشرفیه در ایران از رونق فوق العاده ای برخوردار می باشد . زیرا بادام کشت شده در این شهر، طعم دلچسب و متفاوتی دارد.کشور های اروپایی خریدار بادام ایرانی مانند روسیه ، آذربایجان ، گرجستان ، ارمنستان ، اوکراین و کشورهای اسکاندیناوی هستند ، که بازرگانان ایرانی و خارجی در آن کشورها معامله بادام زمینی را انجام می دهند. با همه ی این اوصاف همچنان کشور های دیگر هم هستند که می توان به آنجا صادر کرد ، فقط کافی است که تاجران ایرانی در این کشورها با سرمایه گذاری بر روی بادام سود حاصله را ببرند.

بادام زمینی منبعی است غنی از پروتئین ، ولی از آنجا که دارای بعضی انواع آمینو اسیدهای ضروری مانند لیزین ، سیستین و متیونین نیست توصیه می‌شود به همراه مواد غذایی مکمّل استفاده شود .

expoert iran peanut

هر ۱۰۰ گرم بادام زمینی دارای موارد زیر است:

۵۶۷ کالری

۴۹ گرم چربی

۷۰۵ میلی‌گرم پتاسیم

۱۶ گرم کربوهیدرات

۲۶ گرم پروتئین

گروه بازرگانی دستچیده با در اختیار داشتن تامین کنندگان بادام زمینی درجه یک به صورت عمده اماده همکاری با  : بازرگانان یا توزیع کنندگان ایرانی و خارجی می باشد . ضمنا جهت صادرات این محصول به کشور های دیگر آماده مشاوره و مشارکت با شما عزیزان هستیم .

پیش خرید بادام زمینی