انواع خرمای صادراتی ایران

خرمای زاهدی یکی محبوبترین انواع خرما در ایران است. این خرما در مناطقی از کشور به نام قصب شناخته می‌شود.

شکل این میوه ، بیضی کشیده و انتهای آن کاملاً باریک و نوک تیز است. میوه در مرحله خارَک زردرنگ، در مرحله رطب قهوه‌ای روشن و در مرحله خرما قهوه‌ای متمایل به قرمز تا زرد کمرنگ می‌شود. خرمای زاهدی یکی از انواع بسیار مرغوب خرمای ایران است و برای نگهداری در انبار و حمل‌ و نقل آسان مطلوب است . خرمای زاهدی از ارقام صادراتی بشمار می‌رود. این خرما جزو خرماهای خشک طبقه‌بندی می‌شود و نوعی دیرس بوده و مقدار ریزش آن زیاد می‌باشد. این رقم خرما در، شهرستان قیر و کارزین ، فراشبند ، برازجان ، کازرون ، فیروزآباد ، بوشهر ، لار ، اهواز ، خرمشهر و نیز کشور های عراق و آمریکا کاشته می‌شود

صادرات خرمای زاهدی

بی شک  یکی از اقتصادی ترین و معتبرترین خرماهای صادراتی ایران خرما زاهدی است که به نام قصب هم شناخته می شود . این خرما بیضی شکل به دلیل رنگ خاص و ویژه ، طعم فوق العاده و البته شرایط نگهداری و انبار بسیار ساده ، طرفداران زیادی دارد . خرمای زاهدی به عنوان یکی از پر فروش ترین خرما ها در ایران و کشورهای جهان شناخته می شود . خرما زاهدی دارای شکلی تخم مرغی و یا بیضی مانند است. انتهای این خرما باریک و نوک تیزمی باشد . این خرما بصورت نیمه خشک و خارک مصرف می شود و رنگی متمایل به زرد دارد که البته در زمان رطب به قهوه ای متمایل به زرد می خورد. بصورت کلی خرما زاهدی را باید از خرما های خشک دانست و در این طیف طبقه بندی نمود.

خرمای خارک

خرما زاهدی نام خود را از زهدی عربی به معنی وفور و فراوانی گرفته است. این خرما قند بالایی دارد و به همین دلیل در تولید مواد قندی خوراکی و یا الکل و سرکه هم کاربرد زیادی دارد. گوشت این خرما نسبت به هسته ۶٫۳۵ درصد است . هسته تقریبا به گوشت خرما چسبیده است.خرما زاهدی را اغلب در اواخر شهریور برداشت می کنند که تا اوایل پاییز هم گاها ادامه دارد. این خرما همانگونه که توصیف شد نیمه خشک است و به راحتی در زمان نزدیک به برداشت به زمین می ریزد و از خرماهای دیر رس است. نوع خارک و خشک این خرما زیاد استفاده می شود ولی نوع رطب و یا نیمه خشک هم دارد.
گروه بازرگانی دستچیده به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای  تولید و بسته بندی انواع خشکبار و خرما در ایران بهترین و مرغوب ترین خرما زاهدی را در ایران و کشورهای همسایه عرضه می کند.

صادرات خرمای زاهدی

این خرما همانگونه که توضیح داده شد در بسیاری از استان های خرما خیز ایران به راحتی کشت می شود و به همین دلیل قیمت مناسبی دارد . کیفیت این خرما بسته به میزان اندازه ، گوشت ، محل برداشت و شرایط برداشت میوه متفاوت است و در بسته بندی ها به همین دلیل با نام درجه یک، درجه دو و یا بعضا درجه سه بسته بندی می شود که در گروه بازرگانی دستچیده تنها و تنها نوع درجه یک این خرما که مرغوب ترین نوع خرما زاهدی است به فروش می رسد.

خواص و ویژگی های خرما زاهدی

بصورت کلی خرما میوه ای بسیار پر فایده و مغذی است و به همین دلیل نیازی به تشریح تمامی خصوصیات و خواص این میوه شاید نباشد. بسیاری از مزایای و خواص در خرما ها بصورت مشترک دیده می شود ولی در هر صورت میزان این خواص در انها بسته به نوع خرما و محل برداشت ممکن است متفاوت باشد. اما بصورت کلی خرما زاهدی دارای خواص زیر می باشد:

• این خرما دارای ویتامین های بسیار زیاد از جمله ویتامین C ، B1، B2 و …است
• خرما زاهدی دارای مواد معدنی فوق العاده بالایی است که از جمله مهم ترین آنها می توان به منیزیم، آهن، پتاسیم، منگنز، کلسیم و … اشاره کرد.
• خرما زاهدی سرشار از فیبر می باشد که به همین دلیل افرادی که مشکلات گوارشی دارند بهتر است در سبد غذایی خود آن را لحاظ کنند.
• این خرما کلسترول مضر خون را کنترل و کاهش می دهد و برای سلامت قلب بسیار مفید است.
• کالری موجود در خرما زاهدی بسیار کم است
• کلسیم موجود در خرما زاهدی بسیار بالا است و به همین دلیل برای استخوان ها مفید است
• خرما زاهدی از خرماهای دارای آهن زیاد است که برای کم خونی توصیه می شود
• این خرما دارای انتی اکسیدان فراوان است که بریا جلوگیری از رشد سلول های سرطانی بسیار مفید است.
• قند موجود در خرما زاهدی از نوع فروکتوز است که نه تنها باعث قند خون نمی شود بلکه برای ماهش وزن نیز موثر است.
• این خرما به دلیل داشتن کاتالوئید جذب ویتامین ها و آنتی اکسیدان را آسان تر می کند.
• طبع این خرما گرم است و برای افراد دارای طبع سد بسیار مناسب است.
• منگنز زیاد در این خرما اعصاب را تسکین می دهد
• پتاسیم خرما زاهدی نیز برای رفع خستگی و درد عضلات بخصوص بعد از تمرین های سخت ورزشی بسیار مفید است.

صادرات تخصصی خرمای زاهدی

سالیانه هزاران تن خرما زاهدی در ایران برداشت می شود که از این میزان حجم زیادی در مصرف داخلی و حجم زیادی نیز برای صادرات آماده می شود و به کشورهای همسایه و اروپایی صادر می شود. کشور ایران به دلیل داشتن آب و هوای متنوع یکی از بهترین سرزمین ها برای کاشت و برداشت این محصول است و خوشبختانه میزان برداشت این محصول در ایران بسیار مناسب است.

استان های بوشهر، فارس و هرمزگان بیشترین سهم در تولید این محصول را دارند. آب و هوای گرم و خشک این مناطق شرایط بسیار مناسبی را برای رشد بهترین نمونه خرما زاهدی در این مناطق فراهم نموده است.

این خرما در بین کشورهای پیشرفته به عنوان اکسیر جوانی شناخته می شود و خواهان زیادی دارد. شرکت ها و تولید کنندگان زیادی اقدام به بسته بندی و فروش این محصول می کنند که بدون تردید وجود صنعت پیشرفته بسته بندی و آماده سازی این محصول در کیفیت و درجه مرغوبیت کالا نقش مهمی دارد که در ایران متاسفانه این نوع شرکت ها بسیار اندک هستند.

دپارتمان صادرات گروه دستچیده  به عنوان یکی از اصلی ترین و پیشرو ترین شرکت ها در تولید و بسته بندی انواع خرما و خشکبار در ایران چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده است و خوشبختانه به دلیل بهره گیری از استاندارد ترین و با کیفیت ترین تجهیزات حمل و بسته بندی خرما توانسته خدمات زیادی در عرضه این محصولات در ایران و خارج از کشور انجام دهد..

با توجه به شرایط برداشت، حمل و نقل ، بسته بندی، انبارش و مشتری مداری ویژه ای که این محصولات دارند می توان به جرات گفت یکی از بهترین انتخاب ها برای خرید و سفارش خرما زاهدی بدون تردید گروه دستچیده می باشد که تمامی شرایط حفظ و نگهداری خرما را در بهترین شرایط و بالاترین استاندارد ها فراهم نموده است.

ضمنا گروه بازرگانی دستچیده آماده عقد تفاهم نامه با کشاورزان محترم جهت پیش خرید خرمای شما و حتی ارائه مشاوره و سرمایه گذاری تولید ، بسته بندی و صادرات خرمای شما می باشد.